Scroll naar boven
Offerte aanvragen
Delen

‘Laserworx 2.0’


26 oktober 2020

‘Laserworx 2.0’

Wim Oostra is 5 jaar geleden het bedrijf Laserworx begonnen. Na 3,5 jaar was het al winstgevend geworden en is het bedrijf, door de gezonde klantrelaties, in een razend tempo ontwikkeld tot een prachtig loonsnij- en kantbedrijf. De laatste jaren is er veel tijd en energie gestoken in het personeel om een goed getrainde en ervaren groep achter het bedrijf te krijgen. Na begonnen te zijn met een oppervlak van 950m² is Laserworx inmiddels op de nieuwe locatie in Leek gegroeid naar een oppervlak van 3500m² en 22 enthousiaste mensen.

oude bedrijfspand Laserworx

Het begin

“In de eerste jaren zijn we met onze laser begonnen en moesten we al snel opschalen naar 6 dagen per week en van twee- naar drie ploegen om het werk voor onze klanten erdoor te krijgen”, geeft Wim aan. “We hadden al snel door dat nachtdiensten erg belastend zijn voor een mens. Met die gedachte is er destijds gezamenlijk een systeem bedacht, waarbij we in 2 ploegen toch voor 3 ploegen werk konden verzetten en ook de kwaliteit en leverbetrouwbaarheid konden blijven waarborgen”.

Laserworx Leek nieuwe bedrijfspand

huidige bedrijfspand Laserworx

“Als ondernemer moet je vooruitdenken. De lijnen bepaal ik als directeur, maar we doen alles samen. Er staat geen Wim Oostra op de gevel, maar Laserworx en dat zijn wij SAMEN”. Februari en maart 2020 hangen voor bijna iedereen samen met de start van de corona-crisis. “Ik merkte dat mensen alleen maar met de ellende ervan bezig waren en daar wordt niemand vrolijk van! Ik ben samen met 2 andere ondernemers in die periode Del Nord BBQ’s opgestart”. Del Nord is inmiddels uitgegroeid tot een modulair kookmeubel wat naast de mogelijkheid om te barbecueën en grillen, ook functies als statafel en vuurschaal heeft. “Wat begon als iets leuks werd later voor mij een moreel verhaal en heeft achteraf de geestesgesteldheid, weerbaarheid, moed en strijdlust in ons allemaal losgemaakt. Los van de ellende vind ik dat dit de leukste tijd, voor ondernemers, moet zijn. Je kunt in een crisis juist het verschil maken voor je medewerkers, leveranciers en klanten. Word creatief en kom uit de vaste patronen los. Bedenk iets waardoor de sfeer goed blijft en dat hoeft niet altijd groots, spectaculair of duur te zijn”.

In de aanloop naar nieuwe investeringen is veel onderzoekstijd gestoken. Wim: “In mijn onderzoek naar ‘Smart Industry 4.0’ ben ik erachter gekomen dat veel mensen en bedrijven de benadering vanuit een commercieel oogpunt hebben. Vooral door er veel over te praten is het voor veel bedrijven iets van de ‘stropdassen’ geworden en niet van de praktische inhoudelijke kant waar wij als Laserworx voor willen staan. In onze conservatieve metaalmarkt heeft een groot geworden bedrijf het voortouw genomen om via een webportal te digitaliseren. Dit is naar mijn mening het startschot geweest dat onze markt anders moet gaan nadenken over de toekomst. Echter op deze manier slim produceren en dan vervolgens honderden mensen aan het werk hebt om machines uit te pakken, is in mijn ogen nog niet smart genoeg. Het is wel een goed begin om verder door te pakken. Het initiatief krijgt zeker mijn complimenten, echter bij Laserworx willen we nu de vervolgstappen heel snel laten gaan”.

 

Laserworx nu

Laserworx heeft op dit moment de stap gezet om onze klanten ook een portal aan te bieden. “De klant kan hierdoor op elk gewenst moment een aanvraag doen door tekeningen via de software in te lezen, om daarna een prijs en levertijd te kunnen ontvangen. De software neemt onze offertestroom over, waardoor we meteen meer tijd voor onze klanten hebben gekregen”, aldus hoofd werkplaats Richard Vegter. “Daarnaast wordt de software nu nog ondersteund door 1 werkvoorbereider. Op korte termijn zal dit programma ingeleerd zijn en wordt de werkvoorbereiding automatisch aangestuurd. Hierdoor zal de mens meer processen gaan sturen in plaats van als uitvoerder te acteren. Op dit moment worden deze programma’s al volautomatisch gesneden. Alle benodigde informatie is digitaal voorhanden, waardoor bijvoorbeeld maatvoeringen van zetmaten, maar ook levertijden en dergelijke real-time beschikbaar zijn.

Op dit moment hebben we geen machine-operators meer, maar zijn ze onder andere omgeschoold naar zetters waar ze met QRM (Quick Response Manufacturing) in cellen werken. Op deze manier leren ze van elkaar en wordt een order goed en op tijd bij de klant aangeboden”.

Wim vervolgd: “Via ons ERP/CRM pakket van Syntri hebben wij de mogelijkheid om op elk moment voor de klant inzage te krijgen hoe het er met een order voor staat. Dat is slim produceren, omdat de klant ALTIJD het belangrijkste is. Dat is mijn visie als men spreekt over smart industry”.

 

Laserworx Bystar Fiber

Laserworx Bytrans Xtended Bystar Fiber in combinatie met de Xtended automatisering

 

“Tijdens mijn speurtocht naar de beste mogelijkheden heb ik met veel ondernemers gesproken en ben ik in contact gekomen met Bystronic. Na een aantal gesprekken over de mogelijkheden kwam ik er al snel achter dat we veel raakvlakken hebben en daarom is Bystronic de juiste partij voor Laserworx om samen verder te komen” zo geeft Wim aan. Jan Berends van Bystronic vervolgt: “Er is op dit moment een investering gedaan in de snelste laser van Noord- en Oost-Nederland. Deze laser wordt ondersteund door een volledige automatisering, waardoor 24/7 geproduceerd kan worden. Daarbij is de snelste 4 meter 320 Ton kantbank gekomen en een 1600 mm brede ontbraamstraat om de kwaliteit en levertijd te bewaken”.
Wim stelt op zijn beurt dat ze met deze investering tussen 4 en 10 keer sneller kunnen produceren dan collega’s in de markt. “De machines zijn volledig benaderbaar om voor ons digitale proces automatisch nacalculaties en informatie te krijgen. Deze informatie is nodig om naar ‘echt’ slim produceren te kunnen gaan en Laserworx wederom naar een hoger plan te tillen!”

Laserworx Bystronic Xpert Pro 320

De 4 meter Bystronic Xpert Pro 320 kantbank

Op dit moment ziet Wim een groot gevaar in het feit dat grote bedrijven de ‘kleintjes’ opslokken. “De metaal is een sterke sector in Nederland en ik durf zelfs wel te zeggen een belangrijke ‘productieruggengraat’. We moeten uitkijken dat bedrijven, waar investeringsmaatschappijen een groot aandeel hebben, niet te groot worden.  We hebben al zelf ondervonden dat bedrijven met ‘big data’ (eind)klanten kunnen traceren en op die manier op een incorrecte wijze gaan acquireren. Dit is naar mijn mening een erg gevaarlijke ontwikkeling. Op deze manier kan onze gezonde metaalmarkt wel eens een klap krijgen die wij en alle metaalklanten misschien niet meer te boven komen”.

De webportal biedt de mogelijkheid tot koppelen met andere bedrijven. “Op dit moment zijn de eerste samenwerkingen een feit en dit kon wel eens het gezonde antwoord zijn op de huidige schaalvergrotingen, aldus Wim. “Dit heeft naast Del Nord al de nodige spin-off opgeleverd. Als wij opdrachten intern of met heel korte lijnen kunnen regelen, bied je altijd een voordeel voor de klant ten opzichte van de grote bedrijven die alles moeten outsourcen. Op deze manier wint de klant niet alleen op het gebied van tijd, maar ook met geld!”

“Ondanks deze grote investering gaan we nu niet op onze lauweren rusten” geeft Wim aan. “Dat zal ook nooit gebeuren! Vanaf volgende maand zijn wij ISO 9001 gecertificeerd, overstempel bevoegd en leveren we volgens de 1090-norm. We NEMEN daarna verder de tijd om de machines en processen verder te optimaliseren en wij kiezen er bewust voor om de systemen samen met ons team verder te ontwikkelen”.

De toekomst

Over een aantal jaar verwacht Laserworx door te groeien naar een groter terrein, waar met nog veel meer bedrijven de samenwerking aangegaan kan worden. Wim: “Op die manier kun je samen innoveren en doorgroeien waarbij de klant verder ontzorgd wordt. Onze software kan daarbij bedrijven helpen en eventueel zelfs een collega mede-aansturen. Op deze manier kan de klant straks een complete samenstelling aanvragen en door 1 aanspreekpunt verzorgd. Van het boutje tot aan halffabrikaten of zelfs de volledige assemblage. De inkoop wordt bij de diverse collega-bedrijven gedaan om tot een compleet product te komen. De klant zit desgewenst met ons team om tafel. Een team met verstand van zaken die samen op een gezonde, verantwoorde en innovatieve wijze kan groeien naar de metaalindustrie van de toekomst. Industry 5.0 wellicht”, grapt Wim ten slotte.

Wellicht ook interessant...